Opis
„Mother’s Milk” dedykowano zmarłemu Hillelowi Slovakowi, gitarzyście oryginalnego składu. I na nowo utworzony kwartet jakby jedną nogą wciąż tkwił w jego epoce. Dopiero następna płyta pozwoliła jego następcy, Johnowi Frusciante, rozwinąć należycie skrzydła. Tutaj jeszcze jest nastolatkiem, który woli się nie wychylać, ale już gra super.
Kalifornijczycy już nigdy takiej płyty nie nagrają. Energetycznej, z grupowymi zaśpiewami, wręcz „gówniarskiej”, momentami jajcarskiej („Good Time Boys”). Nie ma tu jeszcze ballad, którymi przygarnęli szersze grono odbiorców. Próżno także szukać charakterystycznych harmonii wokalnych Fru – dziś znak firmowy kapeli. Bywają momenty, gdy Kiedis jeszcze próbuje być „czarny”. Najbardziej w „Subway to Venus”, w którym jest piękny moment, gdy wydaje się, że bębny Chada Smitha zaraz zdzielą nas w pysk. Z kolei kibolska partia głosowa „Magic Johnson” była przed bębniarzem nagrana w tajemnicy, gdyż nie należał on do fanów sportowca.
Lecz jest nadrzędny powód, dla którego warto sięgnąć po „MM”, a imię jego to „Knock Me Down”. Najbardziej przebojowy, melodyjny utwór z pierwszego okresu działalności, oparty nie na linii basu ani gitarowym riffie, lecz chwytliwej sekwencji akordów. Wielka szkoda, że zespół zdaje się kompletnie nie pamiętać o tym kapitalnym numerze. Jak i o całej płycie, acz niedawno zaczęli wracać do największej tutaj młócki: „Nobody Weird Like Me”.
Po ten remaster warto sięgnąć z kilku względów. Najważniejszy z szeregu bonusów jest dłuży miks „Knock Me Down”, który wcale nie ma rozwiniętej cody, lecz zawiera oryginalne, dodatkowe linijki zwrotek, które paradoksalnie brzmią jakby ktoś je na siłę dopisał. Psują wrażenie, dobrze więc, że w epoce zdecydowano się ich pozbyć. Niespodzianka kryje również oryginalna tracklista, albowiem „Pretty Little Ditty” zaprezentowano w miksie uwypuklającym perkusjonalia.
Chłopaki chcieli odsłonięty biust modelki na okładce, na co nie przystała wytwórnia, wymuszając powiększenie sylwetek muzyków oraz dodanie róży, by zasłonić obsceniczny, deprawujący młodzież damski sutek. Pamiętajmy, że były to całe lata przed aferą Nipplegate z Janet Jackson i Justinem Timberlakiem na Super Bowl, który przyczynił się do powstania YouTube… Jednak w 1989 dzieciaki mogły jeszcze spać (suchym!) snem. Aż do 2004 r…
Utwory
1. Good Time Boys 5:01
2. Higher Ground 3:22
3. Subway To Venus 4:25
4. Magic Johnson 2:57
5. Nobody Weird Like Me 3:49
6. Knock Me Down 3:43
7. Taste The Pain 4:31
8. Stone Cold Bush 3:05
9. Fire 2:03
10. Pretty Little Ditty 3:07
11. Punk Rock Classic 1:46
12. Sexy Mexican Maid 3:22
13. Johnny, Kick A Hole In The Sky 5:20
. Bonus Tracks
14. Song That Made Us What We Are Today (Demo) 12:56
15. Knock Me Down (Original Long Version) 4:44
16. Sexy Mexican Maid (Original Long Version) 3:59
17. Salute To Kareem (Demo) 3:24
18. Castles Made Of Sand (Live) 3:19
19. Crosstown Traffic (Live) 2:51