Opis
Po raz pierwszy wydany w kwietniu 1966 roku przez Decca Records „Aftermath” był czwartym brytyjskim albumem studyjnym The Rolling Stones. Swoją premierę w USA (pod szyldem London Records) świętował w czerwcu. Wydanie zostało nieco opóźnione z powodu kontrowersji, jakie mógłby wywołać planowany pierwotnie tytuł „Could You Walk on the Water?”. Amerykańska wersja płyty zawierała mniej utworów – cztery piosenki zastąpiono singlem „Paint It Black”
Krążek został nagrany w kalifornijskim RCA Studios. To właśnie „Aftermath” był jednym z pierwszych wydawnictw, które przekroczyły granicę 50 minut. Płyta zawiera również jeden z najwcześniejszych ponad 10-minutowych utworów rockowych, czyli „Goin’ Home”.
Album jednogłośnie uznano za artystyczny przełom The Rolling Stones – w całości składał się z kompozycji Jaggera i Richardsa. Wszystko to za sprawą ich młodego managera Andrew Looga Oldhama, który podstępem zamknął ich w kuchni, aby wspólnie napisali więcej piosenek.
Album nie powstałby oczywiście bez Briana Jonesa. Muzyk zagrał na wielu instrumentach, które zwykle nie są kojarzone z muzyką Stonesów – sitarze, cymbałach, marimbach i japońskim koto – oraz na gitarze, harmonijce i klawiszach.
„Aftermath” jest prawdziwą kopalnią skarbów. Rosnące wpływy psychodelii, Boba Dylana i sytuacji na świecie widoczne są zwłaszcza w „Paint It Black”. Utwór z amerykańskiej wersji albumu wspiął się na 1. miejsce listy przebojów. Znalazł się tu także jazzowy „Under My Thumb”, ballada „Lady Jane”, pełen odniesień do narkotyków „Mother’s Little Helper”, a także perełka, która nie otrzymała wystarczającej uwagi, czyli „I Am Waiting”.
Utwory
A1. Mother's Little Helper 2:46
A2. Stupid Girl 2:56
A3. Lady Jane 3:09
A4. Under My Thumb 3:42
A5. Doncha Bother Me 2:41
A6. Goin' Home 11:13
B1. Flight 505 3:28
B2. High And Dry 3:08
B3. Out Of Time 5:38
B4. It's Not Easy 2:56
B5. I Am Waiting 3:11
B6. Take It Or Leave It 2:47
B7. Think 3:10
B8. What To Do 2:31