Opis
Néo-Romance to malowany dźwiękami debiutancki album kanadyjskiej pianistki i kompozytorki Alexandry Stréliski wydany przez XXIM Records (Sony Music). Zainspirowana historiami swoich przodków w Europie i nową miłością w Rotterdamie, muzyk o polsko-żydowskich korzeniach znajduje w nim nowe, romantyczne podejście do życia i swojej muzyki.
W swojej rodzinnej Kanadzie Alexandra Stréliski jest celebrowaną gwiazdą mediów od czasu albumu Inscape (2018), którym otwarcie odniosła się do swojego wypalenia, sprzedała ponad 140 000 albumów i 300 milionów streamów audio na całym świecie, a w 2020 roku otrzymała prestiżową nagrodę JUNO.
"Néo-Romance to opowieści przeciwko samotności i izolacji. Powinniśmy pamiętać, jak uniwersalne jest nasze spektrum emocjonalne jako ludzi, w przeciwieństwie do polaryzacji.
Wszyscy przechodzimy przez te same traumy - życie, śmierć, rozstania - więc możemy pozostać pełni nadziei i marzyć o własnej wspaniałej egzystencji. Możemy się zatracić i żyć w uczuciach - to wszystko jest w nas i w tym widzę nadzieję. Założeniem i oprawą albumu jest: jak znaleźć pozytywne, wewnętrzne podejście w romantycznym sensie do świata w tych rozczarowanych, przerażających czasach, w których żyjemy" - wyjaśnia Alexandra Stréliski.
Muzycznie Alexandra Stréliski inspiruje się również romantyzmem i stara się poszerzać swoje kompozytorskie spektrum. W szczególności inspiruje ją Fryderyk Chopin, z którego muzyką się wychowała. Chce zostawić za sobą etykietę "neoklasycznej". W 14 utworach na płycie pracuje ściśle ukierunkowana na melodię i daje tematom czas na rozwinięcie się.
Każda z kompozycji jest pomyślana jako samodzielna idea, a płyta prezentuje się odpowiednio bogato w kolory i kontrasty: na przykład łagodne i spokojne "Rêveries" i "Border" są zestawione z poruszającymi utworami "The Hills" i "The Breach", które charakteryzują się gwałtownie wznoszącymi się i opadającymi arpeggiami fortepianowymi. Na potrzeby Néo-Romance Alexandra Stréliski po raz pierwszy pracowała także z trio smyczkowym, które nagrała w Paryżu. Czasami wykorzystuje również organy kościelne jako subtelny akompaniament dla linii fortepianu.
Utwory
1. Ad Libre
2. Lumières
3. The First Kiss
4. Dans les bois
5. Air de famille
6. Rêveries
7. In the air
8. The hills
9. One Last Dance
10. (Ouverture)
11. The Breach
12. Élégie
13. Borders
14. A New Romance