Opis
Instrumentalna interpretacja jednego ze sztandarowych dzieł Krzysztofa Komedy pt. „Moja słodka europejska ojczyzna” dokonana przez Sekstet Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Sam Komeda uznawał ten zbiór za swoje „najważniejsze i najpiękniejsze muzyczne dzieło”.
Kilka motywów dzieła inspirowanego polską poezją kompozytor rozwinął w nagraniach radiowych realizowanych w Polsce. Więcej nie zdążył. Jan Ptaszyn Wróblewski po latach dokończył dzieło przyjaciela, realizując całość w czysto instrumentalnej formie. Mając dostęp do oryginalnych, zachowanych partytur Komedy, bazował jednak głównie na nagraniu „Meine Süsse Europäische Heimat” z 1967 roku.
Artyście towarzyszą doskonali muzycy z polskiej czołówki świata jazzu. Henryk Miśkiewicz - alto saxophone, Robert Majewski - trumpet [CD 1], Łukasz Poprawski - soprano saxophone [CD 2], Wojciech Niedziela - piano, Sławomir Kurkiewicz - bass, Marcin Jahr - drums to wielkie nazwiska same w sobie!
Jak przyznał Jan ptaszyn Wróblewski „Ten projekt wymaga fantazji nie tylko w improwizacjach. Również w partiach ściśle zapisanych i zaprogramowanych konieczne są wyobraźnia i osobiste interwencje każdego z grających. Nie byłoby w nim ducha, gdyby nie walory moich partnerów, tworzących jedną z najsilniejszych ekip z jakimi kiedykolwiek zdarzyło mi się pracować. Potraktujcie ich zatem jako współtwórców niniejszego przedsięwzięcia”.
Zazwyczaj albumy dwupłytowe dążą do tego, by zawrzeć na nich jak najwięcej odmiennego materiału – tym razem jest inaczej: każdy z krążków niniejszego wydawnictwa to połówka, która w sposób perfekcyjny pasuje do tej drugiej. Mamy zatem wersję Studio (CD1) dokonaną w łódzkiej Wytwórni Łodzi w 2013 roku oraz wersję Live (CD2), która zaistniała na pierwszej edycji Love Polish Jazz Festival w Tomaszowie Mazowieckim w 2016 roku.
Ptaszyn miał duży problem z wyborem, która z rejestracji tej instrumentalnej wersji „Mojej słodkiej europejskiej ojczyzny” powinna zostać wydana. „Trudno wskazać lepszą, skoro tak mocno się od siebie różnią, a jednocześnie idealnie uzupełniają”. To dwa zupełnie odmienne spojrzenia na te same tematy. Posłuchajcie i wybierzcie sami! Autorem słowa wprowadzającego w książeczce albumu jest Michał Wilczyński, a krótkiej analizy muzycznej Bogdan Chmura.
Utwory
1. Trębacz jest niewinny
2. Lament nad Europą
3. Miserere
4. Litania
5. Hameln jest wszędzie
6. Modlitwa i pytanie
7. Po katastrofie
8. Niepiosenka o miłości
9. Temat dla jednego, a wariacje dla drugiego świata
10. Czarownica
11. Komeda w Cyrku Ważyka
12. Don Kichot
13. Walc na koniec świata
1. Zapowiedź Jana Ptaszyna Wróblewskiego
2. Trębacz jest niewinny
3. Lament nad Europą
4. Miserere
5. Litania
6. Hameln jest wszędzie
7. Modlitwa i pytanie
8. Po katastrofie
9. Niepiosenka o miłości
10. Temat dla jednego, a wariacje dla drugiego świata
11. Czarownica
12. Komeda w Cyrku Ważyka
13. Don Kichot
14. Walc na koniec świata